W jaką stronę będzie ewoluować hurtowy rynek hurtowni kwiatów?

W jaką stronę będzie ewoluować hurtowy rynek hurtowni kwiatów?

Hurtownia kwiatów

Trudno jest odpowiedzieć na takie pytanie, ponieważ dotyczy najbardziej nieprzewidywalnego segmentu i tak nieprzewidywalnego rynku. Można się na pewno spodziewać, że mniejsze podmioty będą miały poważne problemy, ponieważ nie dysponują zbyt wielkim kapitałem i specjalnymi możliwościami, których nie oferowałyby usługi bezpośredniej dostawy kwiatów do kwiaciarni i innych detalistów. Większe podmioty mają szansę przetrwać, zwłaszcza jeśli nie będą stały w miejscu, ale będą poszukiwać nowych kanałów dystrybucji. Takie oczyszczenie powinno przekształcić branżę w rynek bardziej przejrzysty i stabilniejszy.

Rynek kwiatowy

Rynek hurtowej sprzedaży kwiatów podlega właśnie sporej rewolucji. Następuje jego przekształcenie z wysokiej specjalizacji skupionej na kwiatach w szerszą działalność florystyczno-ogrodniczą. Już teraz wiele hurtowni rozszerza swój asortyment o produkty związane głównie z branżą ogrodniczą, ale w większości przypadków jest to sondowanie rynku poniekąd na ślepo, metodą chybił-trafił. Dochodzi w wyniku tego do segmentacji, czyli porzucania produktów mało dochodowych.

Przyszłość rynku kwiatowego

Dochodzimy powoli też do sytuacji koniecznej na dojrzałych rynkach, czyli do konsolidacji. Przedsiębiorcy będą musieli się mierzyć z konkurencją ze strony zagranicznych sieci, więc będą musieli działać razem w celu uzyskania silniejszej pozycji negocjacyjnej. Konsolidacja powinna pozwolić też na usprawnienie obsługi klienta.

Dostawca kwiatów

Podstawowe pytanie na dzisiaj dotyczy tego, czy polskie firmy z branży florystycznej są na to gotowe?

Nie ma na razie jednej odpowiedzi w tej kwestii, ale można się spodziewać, że odpowiednie działania wymusi po prostu rynek. Właściciel niewielkiej hurtowni będzie musiał poszukiwać bezpiecznych ścieżek rozwoju nawet nie po to, by się rozwijać, ale po to, by przetrwać. Konsolidacja umożliwia budowanie lepszych relacji z dostawcami i odbiorcami kwiatów w skali ogólnokrajowej, daje dostęp do skuteczniejszych narzędzi marketingowych oraz ułatwia zdobywanie wiedzy rynkowej. Najważniejsze jest to, że współpracująca grupa hurtowników będzie w stanie spokojnie przejść przez okresy spowolnienia w branży i będzie mniej zagrożona problemami z płynnością finansową.

Udostępnij:

Polecamy

Zobacz